zondag 22 april 2012

Ik zie een bijzonder bermbloempje.....

Toen ik vanmiddag een wandeling maakte langs de Weteringlaan in Zeist, waar ik woon, zag ik opeens in de berm, tussen de pinkster- en de paardebloemen, een opvallende bloem, een blauw klokje met spikkeltjes. Nog nooit eerder gezien.......! 
Thuis gekomen zoek ik op internet en vind al gauw bij: een blauwe bermbloem, de naam Kievitsbloem. Het heeft inderdaad iets van een vogelei...
Het is een lelieachtige. In het wild is dit bolgewas zeer zeldzaam en komt vooral voor langs de oevers van de Vecht en het Zwarte Water in Zwolle. Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse kievitsbloemen staat daar.
Leuk om dit prachtige bloempje te ontdekken..... in Zeist.

aan de weteringlaan in zeist.
kievitsbloem in de berm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten