donderdag 2 november 2023

November, het feest van Sint Maarten


Het lichtjesfeest op 11 november 

Ien Grunnen singen dan de kiender:


Ik stoa veur de deur en t is duuster,

mit mien lanteern en ik luuster,

komt der ain ? 

ik ken niks zain,

aans goa k weer vot ien t duuster.


              twee tomaten gingen lichtje lopen,

alle deuren vlogen open,

eentje had een kale kop,

   en de andere een petje op.


Sunner-Meerten tuutje,

mien voader dei hait Luutje,

mien moeke dei hait Jaantje,

geef mie n sent ien haandje,

Geef mie n appel of een peer,

Kom k van t haile joar nait weer.


Optochtje Sint Maarten www.priegelgoud.nl



Het prentenboek van Tessel en Maarten 
Boek en figuur verkrijgbaar.



In  het Museum Helmantel in Westeremden is dit Sint Maartenbeeld te zien.
"Martinus van Tours 16e eeuw"  



Sint Maarten valt precies, op de dag nauwkeurig, tussen het Michaelsfeest (29 september) en de Kerstnacht ( 24 december).



Het leven in november gaat steeds meer naar binnen. Elke dag wordt het donkerder. Het Sint Maartenfeest is in het najaar het eerste feest van het licht. Met St maarten begint de periode van het ontsteken van kaarslicht. Deze periode duurt tot 2 februari ( Maria Lichtmis), met precies in het midden van deze periode het feest van het licht: Kertsfeest


Herfsttafeltje van boomschijf met Grimm-stekers en vilt


En binnen is het gezellig. Nog even en dan moet de Herfsttafel plaats maken voor 
Sinterklaas en zijn paard.... 



3 opmerkingen:

  1. Deze grunnifer liedjes/rijmpjes ken ik niet hier op de Veluwe leeft het niet. Wat ik me herinner can heel vroeger.
    Sint Martinus bisschop
    Met zien hoge houd op
    Mit zien lange slipjas aan
    Doar kumt Sint Martinus aan
    😅

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat liedje van jou zong ik vroeger ook ! Die valt net als het laatste liedje onder de “ouderwetse… “

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry /Anoniem is Jannie 😉

    BeantwoordenVerwijderen