zondag 7 oktober 2012

Voor oktobervrouwen

OKTOBER van James Jacques Tissot
oktobervrouw

oktobervrouw, ze kan nog zingen
het leven is zo kwaad nog niet
er is meer vreugde dan verdriet

oktobervrouw laat zich niet dwingen
ze zingt alleen haar eigen lied
de ruimte is haar grondgebied

oktobervrouw, ze wil nog zingen
haar leven is zo kwaad nog niet
de levensavond in 't verschiet
gekleurd met de herinneringen
een goede fles Château :afite
het leven is zo kwaad nog niet

oktobervrouw, ze blijft nog zingen
 
Berthe A. Zwama (Uit: De Vier Jaargetijden)
Uit .....de vier jaargetijden!**


 


Vorig jaar in de maand oktober liet ik het gedicht Oktoberkind van Liselore Gerritsen zien. Het gedicht waar ik me mee verbonden voel. Oktober is mijn geboortemaand en ze schrijft over de laatste dingen die een oktoberkind ziet als eerste kan ervaren: de laatste zwaluw die ze zag is eigenlijk de eerste die het zag ....voor het kind, geboren in oktober.

En nu het gedicht OKTOBERVROUW van Berthe Zwama. De inhoud van dit gedicht klopt ook weer helelmaal voor mij. Jammer dat er zo weinig informatie over haar persoon en werk te vinden is. Geboren in 1942 in Groningen ? staat ergens met een vraagteken. Wie is deze dichteres? Ik ga op zoek naar andere gedichten van haar. Ik vind een titel van een bundel Intimiteit in de ruimte. Al uitverkocht! ook een vraagteken.? Ik hoop echt meer over en van haar te vinden.

----------------



De schilder van OKTOBERVROUW is Tissot.
Hij leefde van 1836 -1902
Een franse schilder en graficus, geboren in Nantes als Joseph-Jacques Tissot. Na een periode met afbeeldingen van historische kostuums, legde hij zich vanaf 1864 toe op het dagelijkse leven. Hierbij ontwikkelde hij een voorkeur voor portretten van mondaine vrouwen, en wel met name voor hun kleding.

In 1871 vertrok hij naar Londen, waar hij zijn carrière met succes voortzette. Na de dood van zijn maîtresse (1882) keerde hij terug naar Frankrijk, waar hij zich vanaf 1888 toelegde op religieuze afbeeldingen. Hiertoe maakte hij twee reizen naar het Heilige Land (1886-87 en 1889). Net als zijn 'kledingstukken' was zijn religieuze werk zeer populair, hoewel sommigen de oriëntaalse sfeer ervan veroordeelden als te weinig evangelistisch.
 

Om naar te luisteren in oktober:
een kleine uitvoering van het lied OKTOBER door Ramses en Liesbeth

http://www.youtube.com/watch?v=aYFBEQ8mxAc


1 opmerking:

  1. Hallo Janna, de dichteres is mijn moeder. Binnenkort komt haar tweede bundel uit. Van de eerste bundel is een tweede druk in beperkte oplage.

    Met goede groet,

    Anne-Paul

    BeantwoordenVerwijderen