zondag 31 maart 2019

Pasen in de maand april

 
 
April is begonnen...
Het voorjaar is in volle gang.
Het is ook de maand waarin de Lijdenstijd voor Pasen valt,
 


voor veel mensen een tijd van bezinning en vasten.
De laatste week van deze periode is de Stille week of de Lijdensweek: de week van Palmzondag tot Pasen
 Op Paasdag vieren we de opstanding van Christus.
 
 
wolschilderij  VOORJAAR
naaldvilt/  Jannie, aangeboden  op  Etsy
 
De natuur ontvouwd zich in alle toonaarden.
Jong en Nieuw zie je bij
Dieren, Planten , Bloemen, Struiken  en Bomen
Het Haasje en het Lammetje spelen o.a. een belangrijke rol in deze tijd.
Inspiratie volop voor het maken van voorjaarsfiguren..
-----------------
 
Gedicht van Anton van Wilderode:
 
Opnieuw
Zo zal het altijd zijn: de lijsters zingen,
hun grauwe pak ten spijt, een grijze haas
wipt uit zijn leger met een plotse haast
de katjes van de hazelaren blinken,
 
de grond werkt zich uit het moer, libellen
schieten als spoeltjes haaks van links naar rechts
over de witte watervlakte weg,
een nesse geur van groei waait uit de velden.
 
De mollen ondergronds, de merels boven,
alles begint opnieuw van vooraf aan
in elke vorm van leven te bestaan;
de eerste koekoekstoeroep is te horen.
 ------------
 
Het verhaal van Artaban , ook een paasverhaal
www.priegelgoud.nl
Artaban de vierde wijze uit het Oosten

Gemaakt  naar het prentenboek "'Het mooiste geschenk" (*het boek is uitverkocht)
Voor het Christuskind neemt hij mee, een blauwe saffier, een rode robijn en een parel.......
"Drie en dertig jaren heb ik naar U uitgezien, maar nooit zag ik Uw gelaat, nooit vermocht ik U mijn koning naderen."
Artaban is met zijn schatten aangekomen, op de plaats waar Jezus wordt gekruisigd.
Zijn reis is geëindigd op Golgotha.

En dan klinkt er een zachte stem: Voorwaar ik zeg u voor zover gij dit aan een van deze mijn geringste broeders gedaan hebt, hebt ge het aan mij gedaan!

Voor een samenvatting van dit verhaal zie ook https://devierseizoenen-janna.blogspot.com/2013/01/artaban-de-vierde-wijze-uit-het-oosten.html


 

 
 
Het raadsel van de paashaas
door Jennine Staring met illustraties van Marthe Ridderbos
Uitgeverij Christofoor


Flop vindt dat zijn vader geheimzinnige dingen doet. Als hij op zoek gaat naar het geheim komt hij het kuikentje, het lammetje en het paard tegen die hem misschien wel op weg willen helpen.


De figuren die je ziet bij het boek zijn Vader Haas, Flop en de dieren die hij ontmoet. Ze zijn door mij ontworpen en gemaakt. Ze kunnen ook worden gebruikt in een TAFELSPEL. Ik maak ze voor u op aanvraag.



het paardje uit het boek van de Paashaas.
Naaldvilt van sprookjeswol
 
 
De paashaas, wordt aangeboden op Etsy
 

 
 
 
 
 
 

1 opmerking: